Nieuw boek lectoraat Goede Onderwijsprakijken | Leiding geven aan burgerschapsonderwijs vanuit levenswaardig leren
Ingrid Paalman, lector Goede Onderwijspraktijken aan Hogeschool Viaa, en Tamme Spoelstra, docent-onderzoeker binnen hetzelfde lectoraat, presenteren hun nieuwe boek: Gedachten over leiding geven aan burgerschapsonderwijs in een context van levenswaardig leren. Dit waardevolle boek biedt schoolleiders, leraren en onderwijsprofessionals concrete handvatten om richting te geven aan burgerschapsonderwijs binnen hun schoolorganisatie.
Waar sta ik zelf als het gaat om burgerschap? Hoe ben ik als schoolleider of leraar een leider van leren? In hun boek dagen de auteurs uit om actief na te denken over deze vragen. Ze leggen nadruk op de rol van leiderschap en bieden via praktische hoofdstukken volop reflectie, verdieping en werkvormen om meteen aan de slag te kunnen.
Burgerschapsonderwijs draait niet alleen om kennisoverdracht, maar om identiteit, pedagogische keuzes en het stimuleren van een levenshouding gericht op de ander en de wereld. Dit sluit naadloos aan bij het concept levenswaardig leren, dat centraal staat in het boek: onderwijs dat jonge mensen helpt hun plek en roeping in de samenleving te ontdekken.
Vanaf vrijdag 18 april is het boek verkrijgbaar via Uitgeverij Boekscout.
“Levenswaardig leren geeft ruimte aan het breder kijken vanuit de maatschappij in de school en andersom – om kinderen en jongeren in aanraking te brengen met het onbekende.”
– Ingrid Paalman en Tamme Spoelstra
Over de auteurs:
-
Ingrid Paalman-Dijkenga is lector Goede Onderwijspraktijken aan de Educatieve Academie van Hogeschool Viaa. Zij is onder andere co-auteur van Waar sta je? Waar wil je staan als leraar?. Als onderwijskundig innovator begeleidt zij schoolorganisaties met het vormgeven van toekomstgericht onderwijs waarbij wordt gewerkt met de stem van de lerende.
-
Tamme Spoelstra is docentopleider Wereldoriëntatie en Burgerschapsonderwijs aan Hogeschool Viaa en daarnaast docent-onderzoeker binnen het lectoraat Goede Onderwijspraktijken. Hij geeft les in de post-hbo-opleiding Coördinator burgerschapsonderwijs en schreef eerder mee aan Burgerschap in de klas en Hart voor samen.
Meer weten over het lectoraat Goede Onderwijspraktijken?