Eindkwalificaties zingeving in onderwijs

In de kwalificaties van mbo-, hbo- en wo-opleidingen is momenteel weinig aandacht voor spirituele zorg en begeleiding bij levensvragen en/of zingevingsactiviteiten. In dit project zijn, in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, opleidingskaders ontwikkeld voor de zingevingscompetenties die mogen worden verwacht van een beginnend beroepsbeoefenaar op mbo-, hbo- en wo-niveau. Deze eindkwalificaties zijn ontwikkeld voor opleidingen in sociaal domein, zorg en geneeskunde.

In dit onderzoek is in drie fasen (deskresearch, expertraadpleging en landelijk uitgezette enquête) samen met onderwijsexperts toegewerkt naar een opleidingskader waarin kwalificaties zijn ontwikkeld voor drie domeinen: zorg, welzijn en geneeskunde op alle aangeboden niveaus.

Aan het eind van het project is een beschrijving van de eindkwalificaties opgeleverd voor elk opleidingsniveau. Deze eindkwalificaties worden begeleid met een implementatierichtlijn voor de integratie van zingeving in de curricula. Er is ook een rapportage beschikbaar met daarin verantwoording van de totstandkoming van de eindkwalificaties.

Highlights

  • De juiste aandacht kunnen bieden aan begeleiding en ondersteuning van mensen met zingevingsvragen is een basiscompetentie van alle professionals in de zorg en het sociale domein.
  • Stuurgroepleden en experts uit het onderwijs, van verschillende niveaus en uit verschillende domeinen, zijn intensief betrokken geweest bij de formulering en totstandkoming van de eindkwalificaties.
  • In de eindkwalificaties ligt vooral nadruk op dat aandacht voor zingeving begint bij de student zelf (reflecterende en onderzoekende houding) en een opbouw zou moeten hebben qua verantwoordelijkheid.
  • De opbouw van verantwoordelijkheid per niveau is gerelateerd aan de NLQF-niveaus waarbij de verantwoordelijkheid voor zingeving steeds groter wordt.
  • Taal en terminologie rond zingeving roept bij iedereen andere associaties op en verschilt per domein. Daar is rekening mee gehouden in de verwoording van de eindkwalificaties.
  • Strategisch beleid en opleidingspraktijk raken elkaar niet altijd. Daarom is implementatie van de eindkwalificaties een aandachtspunt (zie ook de implementatiehandleiding).

Mede mogelijk gemaakt door

Dit onderzoek is mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Meer weten?